شناختن رزولوشن نمایشگر ها

چرا شناختن رزولوشن نمایشگر ها و تلویزیون اهمیت دارد؟

شناختن رزولوشن نمایشگر ها و انتخاب درست برای خرید تلویزیون و یا نمایشگر های دیگر .با ظهور صفحه نمایشگر‌های نسل جدید و فناوری نمایشگر ۸k، تاثیرات رزولوشن برای مشاهده نزدیک به واقعیت مهم‌تر تبدیل شده است. برخی مفاهیم کلیدی که به هنگام ارزیابی کیفیت نمایشگر‌ها و تلویزیون‌ها با وضوح بالا، به ویژه تلویزیون‌های ۸k باید مورد توجه قرار گیرند این سوال می باشد که چرا شناختن رزولوشن نمایشگرها اهمیت دارد؟

“رزولوشن، توانایی تفکیک جزئیات در تصاویر و یا به عبارت دیگر توانایی تشخیص دو نقطه مجاور بر روی صفحه نمایش را مشخص می‌کند.”

رزولوشن نمایشگر تلویزیون شرکت ال جی


رزولوشن و کیفیت تصویر

۸k بالاترین کیفیت برای تلویزیون‌های موجود در بازار امروز است. تلویزیون‌های ۸k دارای چهار برابر تعداد پیکسل‌های بیشتر نسبت به  تلویزیون‌های ۴k هستند . همچنین به عنوان (Ultra HD) تلویزیون‌های با کیفیت بسیار بالا شناخته می‌شوند. امروزه مصرف کنندگان تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه را با کیفیت نمایشگر یکسان می‌دانند. معمولا تصور می‌کنند هرچه تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش بیشتر باشد، صفحه نمایش بهتر به نظر می‌رسد.

دلیل پیکسل سوختگی تلویزیون چیست ؟

اما با شمارش پیکسل‌ها، قادر نیستیم سایر فاکتورهای مهم در کیفیت صفحه نمایش مدرن از جمله، رزولوشنی که بیننده در واقع مشاهده می‌کند را در نظر بگیریم. رزولوشن اغلب با تعداد پیکسل‌های افقی مانند ۳,۸۴۰ پیکسل (۴k) 7,680 پیکسل (۸k) اشتباه گرفته می‌شود. مسلم است که نمایشگر با طراحی ضعیف از کیفیت صفحه نمایش پایین‌تری برخوردار می‌شود. با وجود اینکه نمایشگر تعداد پیکسل‌های بالایی دارد ولی به وضوح از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. (یعنی تصویر یا تار بودن متن)

چرا شناختن رزولوشن نمایشگر تلوزیون اهمیت دارد؟

به همین دلیل, سازمان استاندارد سازی صنعت و کمیته بین‌المللی اندازه‌گیری صفحه نمایش (ICDM), مجموعه‌ای از دستور العمل‌های بین‌المللی را به منظور اندازه‌گیری رزولوشن ایجاد نمودند، که این عوامل را مورد توجه قرار می‌دهد.

استاندارد بین‌المللی برای رزولوشن

کار ICDM متشکل از دانشمندان، مهندسین، محققان و اعضای اصلی صنعت صفحه نمایش قابل درک نیست. مصرف کنندگان بدون استاندارد‌های اندازه‌گیری تلویزیون، نمی‌توانند یک محصول را از محصول دیگر متمایز کنند . زیرا هیچ یک از ادعاها بازاریاب‌ها قابل استناد و تایید نیست. به همین دلیل که تولیدکنندگان بزرگ نمایشگرها مانند LG ELECTRONICS و SAMSUNG ELECTRONICS عضو ICDM هستند . و تعهد می‌دهند که به توصیه‌های سازمان پایبند باشند.

ICDM اظهار دارد، که روش مدولاسیون کنتراست (Contrast Modulation) (مخفف CM)، به جای روش شمارش پیکسل‌ها با دقت کافی رزولوشن درست صفحه نمایش را اندازه‌گیری می‌کند. و به تولید‌کنندگان توصیه می‌کند که به هنگام توصیف کیفیت رزولوشن روش (CM) را اتخاذ کنند. استاندارد استفاده از مدولاسیون کنتراست (Contrast Modulation) توسط سایر نهاد‌های تنظیم استاندارد بین‌المللی مانند (سازمان بین‌المللی استاندارد سازی) نیز به تصویب رسیده است.

مدولاسیون کنتراست (Contrast Modulation) توانایی تمایز الگوی خطوط متناوب سیاه و سفید (نماینده پیکسل ها) را مشخص می‌کند. و به صورت درصد یا نسبت نمایش می‌دهد. طبق استاندارد ICDM برای اندازه‌گیری عملکرد نمایشگر (استاندارد اندازه گیری نمایشگر اطلاعات۷٫۸ ) مدولاسیون کنتراست به شرح زیر محاسبه می‌شود.

چرا شناختن رزولوشن نمایشگر تلوزیون اهمیت دارد؟

LW و LK نشان دهنده‌ی درخشندگی خطوط سیاه و سفید است. هرچه درصد CM بالاتر باشد. تصاویر و متن روی صفحه نمایش واضح‌تر ظاهر خواهند شد.

شناخت رزولوشن تلویزیون

برای ثبات صنعت، ICDM حداقل استاندارد‌های مدولاسیون کنتراست را تعیین می‌کند. برای متن و گرافیک این آستانه ۵۰ درصد یا بیشتر است . در حالیکه برای تصاویر، حداقل ۲۵ درصد است.

اگرچه ICDM توصیه‌های متفاوتی برای متن و گرافیک نسبت به تصاویر دارد، اما حداقل ترکیبی که به طور کلی پذیرفته شده است ۵۰ درصد می‌باشد. به عبارت دیگر، تلویزیون با عرض ۷،۶۸۰ پیکسل فقط در صورتی K8 است که حداقل ۵۰ درصد آستانه تعدیل کنتراست را برآورده کند. در غیر این صورت نمی‌توان آن را “K8 واقعی” نامید.

آشنایی بیشتر با تلویزیون های ۸K شرکت ال جی

LG  استاندارد ها را تامین می کند

در آزمایشاتی که مطابق با استاندارد‌های صنعت نمایشگر در بالا ذکر شده اند. هر دو تلویزیون‌های LG SIGNATURE OLED 8K و LG 8K NanoCell TV  یک CM را در محدوده‌ی ۹۰ درصد ثبت کردند. و استاندارد صنعت را با حاشیه گسترده‌ای تامین کردند. آژانس بین المللی تست و رتبه بندی اینترتک (Intertek)، تلویزیون ۷۵  اینچی LG NanoCell 8K را آزمایش کرد. و دریافت که این واحد به راحتی توسط ICDM  با استفاده از یک الگوی آزمایشی ۸K با استاندارد CM مطابقت دارد. مطابق گزارشات اینترتک, تلویزیون الجی ۹۰ درصد CM را در محور افقی و ۹۱ درصد در محور عمودی اندازه‌گیری کرده است. Verband Deutscher Elektrotechniker (VDE) ، دیگر انجمن آزمایش و صدور گواهینامه کلاس جهانی، همان مدل تلویزیون الجی را آزمایش کرد و نتایج مشابهی را با اندازه‌گیری CM در محدوده ۹۰ درصد گزارش داد.

تلویزیون های استاندارد شرکت ال جی


تصویر واضح است

با استفاده از روش‌های ثابت اندازه گیری صفحه نمایش، مصرف کنندگان، دیگر نگران سازگاری توضیحات محصولات مورد مطالعه از یک مدل به مدل دیگر نیستند. اما لازم است برای کار با استاندارد‌ها، اعضای صنعت متعهد شوند. مسلم است که مدولاسیون کنتراست (Contrast Modulation) صادقانه‌ ترین و دقیق‌ ترین روش برای اندازه‌گیری و گزارش‌ دهی رزولوشن است. آنچه در حال حاضر بسیار مهم است آن است که تولیدکنندگان از استاندارد‌هایی که متعهد به پیروی از آنها هستند حمایت کنند.

اگر  تلویزیون شما به هر دلیلی دچار مشکل شده است کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

برای درخواست تعمیر تلویزیون اینجا کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

50 − = 43