کیفیت HDR در تلویزیون

کیفیت HDR در تلویزیون

تکنولوژی HDR یک اتفاق بزرگ در عرصه تکنولوژی میباشد. زیرا می تواند به طور چشمگیری کیفیت تصویر  تلویزیون ۴K را بهبود ببخشد و  زمینه های تاریک و  روشن تصویر را درخشان تر نشان داده و رنگ های تصویر را واضح تر نمایش دهد. آشنایی بیشتر با کیفیت HDR در تلویزیون :

یکی از پرمخاطب ترین فرمت ها HDR 10 است که شایع ترین نوع آن میباشد . Dolby Vision ™ یکی دیگر از فرمت های آن است که تصویر را با کیفیت بالاتری  ارائه می دهد.
برای دریافت بهترین کیفیت تصویر ۴K / HDR،  نصب یک دستگاه Ultra HD Blu-ray به تلویزیون میباشد ، اما زمان اجرای آن از پخش کننده Blu-ray شما نیاز به اتصال آخرین ورژن HDMI 2.0a دارید.

فرمت hdr

اندازه مناسب پیکسل ها در تلویزیون

۴K Ultra HD به عنوان استاندارد جدید در تلویزیون هایی که از وضوح بالایی برخوردار هستند مورد توجه کاربران قرار گرفته است،  در حال حاضر کارشناسان تلویزیون  در مورد اندازه کافی پیکسل ها برای نمایش تصویر واقعی تر متمرکز شده اند و فعالیت خود را در زمینه تکنولوژی HDR آغاز کرده اند . ایجاد پیکسل های بیشتر باعث تصاویری زنده و واقعی میشود.

از آنجایی که کارشناسان تلویزیون معتقدند که کنتراست مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت تصویر است، افزایش میزان کنتراست تلویزیون به اولویت اصلی تبدیل شده است.
یکی از مزایای جانبی HDR، گسترش محدوده بین تاریک ترین و روشن ترین تصویر در تلویزیون است و از قابلیت دیگر آن میتوان به افزایش روشنایی تصویر نیز اشاره کرد که رنگ ها در آن متنوع دیده میشوند و چنین ویژگی هایی این امکان را به شما میدهد که محدودیت فاصله برای تماشای تلویزیون نداشته باشید.

استانداردهای روشنایی و کنتراست برای تلویزیون های معمولی SDR میباشد که برای پخش سیگنال، کابل و سیگنال های سینمای خانگی، بر اساس قابلیت های تلویزیون های قدیمی محدود  شده است.

تلویزیون های صفحه تخت امروزه می توانند تصاویر بسیار روشن تر از تلویزیون های قدیمی به نمایش بگذارند، اما متاسفانه دامنه دینامیکی محدود به سیگنال های تلویزیونی میباشد، با وجود این محدودیت ها میتوان گفت در بعضی موارد یک تصویر تلویزیونی HDR می تواند از تصویری که در سینما می بینید پیشه بگیرد.

HDR چیست؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که کاربرد HDR در تلویزیون خیلی متفاوت تر از دوربین یا گوشی های هوشمند میباشد.  بوسیله HDR دوربین یا تلفن شما میتوانید ترکیبی از بهترین جنبه های یک عکس را به تصویر بکشید ،  اما کاربرد HDR در تلویزیون افزایش کنتراست صفحه نمایش میباشد. زمانی که فیلمی از طریق تلویزیون پخش می شود، محدوده کنتراست آن بسیار وسیع میباشد ، اما هنگامی که این محتوا پردازش شود ، فشرده میشود.

اطلاعات کنتراست در سیگنال ویدیویی به عنوان فراداده رمزگذاری می شود. متادیتا تصویر، اطلاعات و دستورالعمل های اضافی میباشد که با سیگنال همراه است.  با دریافت سگینال زمان تماشای فیلم اطلاعات متادیا به تلویزیون داده خواهد شد که باعث کنتراست بالا تصویر میشود. تلویزیون های قدیمی به سادگی فراداده ها را نادیده می گیرند و تصویر SDR را نمایش می دهند.

مقدار روشنایی در تلویزیون

روشنایی صفحه نمایش با nits ( واحد روشنایی ) اندازه گیری میشود . تلویزیون های معمولی دارای روشنایی حدود ۳۰۰-۴۰۰ نیت هستند.  تلویزیون های HDR قادر به تولید نوردهی حداکثر ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت می باشند. البته،  تلویزیون باید تصویر روشنی را ارائه دهد زیرا اکثر ما در تاریکی مطلق به تماشای آن نمیپردازیم.  در حقیقت، شما ممکن است فکر کنید  تلویزیون فعلی شما در حال حاضر بسیار تصویر روشنی را به نمایش میگذارد،  با اینکه تلویزیون های SDR دارای روشنایی صفحه نمایش قابل توجهی میباشد اما تلویزیون های HDR به شدت تصویر برتری را به شما ارائه می دهد.

کیفیت تصویر بالا

تلویزیون های صفحه تخت LED-LCD و OLED

هر دو  نوع تلویزیون دارای HDR میباشند،  اما برای رسیدن به کنتراست بالاتر از روش های مختلف در آنها  استفاده میشود.  تلویزیون LED-LCD  بوسیله نور پس زمینه میتواند یک تصویر بسیار روشن ایجاد کند. اما به دلیل روشن بودن نور پس زمینه نمیتوانند نور مطلق تولید کنند.

در صفحه نمایش OLED به نور پس زمینه نیازی نیست،  زیرا هنگامی که  پیکسل های آن خاموش میشود، هیچ نوری تولید نمیکند. بنابراین این صفحه نمایش می تواند رنگ سیاه و سفید  را بصورت مطلق نشان دهد. اما اکثر تلویزیون های LED-LCD  نمی توانند به اندازه  OLED در کنتراست خودی نشان دهند.  بنابراین میتوان گفت هر دو نوع صفحه نمایش می توانند از یک محدوده نسبی کنتراست  پشتیبانی کنند.

تلویزیون های دارای HDR

بطور کلی میتوان گفت تنها تلویزیون های ۴K Ultra HD  دارای تکنولوژی HDR هستند.  خوشبختانه  برخی از اتصالات HDMI 2.0 را می توان از طریق به روز رسانی سیستم عامل به ۲٫۰a استفاده کرد.  اگر شما یک تلویزیون ۴K دارید، ایده خوبی است که بروزرسانی های سیستم عامل را که در دسترس هستند انجام دهید. البته اگر شما از برنامه های داخلی تلویزیون خود برای پخش محتوای HDR استفاده می کنید  لازم نیست نگران اتصالات HDMI باشید.  چندین سرویس پخش ویدیو، مانند آمازون و Netflix، در حال حاضر مقدار محدودی از محتوای ۴K را با کیفیت HDR نمایش می دهند.

فرمت HDR 10 به عنوان یک اجبار برای دیسک Ultra HD Blu-ray معرفی شده است که آن یک سیستم “استاتیک” است که فراداده ی آن تنظیمات تصویر را  در ابتدای فیلم یا تلویزیون تنظیم می کند و در سراسر آن ثابت باقی نگه میدارد.

Dolby® Labs یک رویکرد متفاوت به نام Dolby Vision ™ ایجاد کرده است که به آن معنا است که به طور بالقوه می تواند یک تصویر دقیق تر و واقعی را ارائه دهد. منبع ویدیویی که HDR را تولید می کند Ultra HD Blu-ray است. از آنجا که دیسک های Ultra HD Blu-ray می توانند داده های بسیار بیشتری از دیسک های Blu-ray داشته باشند بنابراین تصاویر را با رزولوشن ۳۸۴۰ * ۲۱۶۰ پیکسل و رنگ های پیشرفته به نمایش میگذارند.

اگر  تلویزیون شما به هر دلیلی دچار مشکل شده است کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

برای درخواست تعمیر تلویزیون اینجا کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

61 + = 69