اپتیکال چیست ؟

? What is optical

0 7,125

با کابل و پورت اپتیکال (optical) بیشتر آشنا شوید

اپتیکال چیست و کارایی آن چه می باشد ؟ احتمال خیلی زیاد تا به حال برای ارتباط بین دستگاه های صوتی و تصویری خود اقدام کرده اید. در این صورت آیا تا به حال از پورت اپتیکال (optical) استفاده کرده اید؟ یا در ذهن شما این سوال پیش آمده است که اپتیکال چه کارایی دارد. در این مقاله می خواهیم شما را کمی با اپتیکال آشنا کنیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

کابل اپتیکال چیست ؟

دستگاه های صوتی و تصویری هوشمند و بروز از پورت اپتیکال استفاده می کنند . رابط بین این دو پورت کابل اپتیکال می باشد ، در زبان انگليسي optical به معناي نور يا هرچيزي كه مرتبط با نور باشد است . در نتيجه كابل optical يعني كابل نوري كه مخصوص صداهاي ديجيتال مي باشد. شما برای انتقال صدای دیجیتال در دستگاه های خود راه های مختلفی را می توانید انتخاب کنید. به عنوان مثال کابل HDMI که توانایی انتقال صدا و تصویر را در یک کابل دارد . یا کابل كواكسيال و یا کابل اپتیکال که بهترین روش برای انتقال صدای دیجیتال می باشد. به اين دليل كه بسيار منعطف بوده و توسط نويز و اختلالات الكترونيكي، تاثير منفي بر نور ندارد.

کابل اپتیکال

سيگنال صوتي در كابل اپتيكال توسط صفر و يك با يك منبع نوري داخل كابل حركت مي كند . یعنی زمانی که کابل اپتیکال به پورت خروجی آن متصل می شود از آن یک نور قرمز رنگ خارج می شود . اگر سیگنالی از خروجی دستگاه خارج نشود نوری نیز از آن خارج نمی شود . به عنوان مثال این کابل این گونه طراحی شده است که صداهای دستگاهی را به تلویزیون منتقل کند . سيگنال صدا در حالت عادي يك جريان الكتريكي مي باشد. در نتيجه ابتدا بايد صدا به نور تبديل شود تا قادر به عبور از كابل باشد. سيگنال هاي صوتي داخل دستگاه فرستنده، تبديل به نور شده و پس از آن با استفاده از كابل اپتيكال به گيرنده ارسال خواهند شد كه در گيرنده دوباره به صدا تبديل مي شوند.
نکته : طراح اصلي اين كابل شركت توشيبا مي باشد.

كابل اپتيكال چه كاربردهايي دارد ؟

تا به این قسمت از مقاله احتمالا با کابل اپتیکال آشنایی لازم پیدا کرده باشید. شاید سوال اپتیکال چیست؟ کمی برای شما حل شده باشد . در این قسمت می خواهیم کمی کابل ها را برای شما مقایسه کنیم تا از کاربرد های بیشتر اپتیکال آشنا شوید . کابل های قدیمی تر را حتما به یاد دارید این کابل های AV یا همان دو کاناله از دو فیش قرمز و سفید استفاده می کردند . کیفیت های چندان زیادی یعنی دیجیتال نداشتند . اما امروزه به دليل اينكه از تعداد حجم كابل ها كاسته شود، كل حجم صدا از داخل يك كابل عبور مي كند. كابل اپتيكال هيچ تغييري در كيفيت صدا ايجاد نمي كند و بسيار كم جا و كم حجم می باشد.

همانگونه که به شما گفتیم این پورت اپتیکال در دستگاه های هوشمند و بروز وجود دارد . اکثر مردم در این نسل از این نوع دستگاه ها استفاده می کنند . این به این معنا می باشد که شما به راحتی می توانید از این پورت اپتیکال استفاده کنید . در متن بالا چند نوع از کابل های دیجیتال را به شما معرفی کردیم . برای انتقال هم زمان صدا و تصویر باید از کابل HDMI استفاده کنید . اما گاهي اوقات شما نياز داريد كه صدا را به طور مجزا انتقال دهيد. به طور مثال قصد داريد صداي دستگاه ايكس باكس فقط از سيستم صوتي منزل پخش شود نه از طريق تلويزيون. در چنين مواردي بايد از كابل اپتیکال استفاده كنيد.

آشنایی با دلایل نداشتن صدای تلویزیون

پورت اپتيكال چيست ؟

در مورد کابل اپتیکال تقریبا توضیحاتی داده ایم که متوجه کارایی و یا مزایای آن شوید ولی آیا پورت آن را به خوبی می شناسید ؟ قطعا کابل اپتیکال برای انتقال صداهایی با کیفیت دیجیتال و بدون نویز باید به پورت های ارسال کننده و دریافت کننده متصل شوند. پورت هایی که در این دو دستگاه مشاهده می کنید یعنی همان ارسال کننده و گیرنده صوتی دستگاه شما. در ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما قسمت هاي داخلي آن ها كاملا با يكديگر متفاوت می باشد . يك مدار در داخل فرستنده طراحي شده كه سيگنال هاي صوتي را به نور تبديل کرده و به پورت منتقل مي كند. همچنين در قسمت گيرنده هم يك مدار طراحي شده كه باعث مي شود نور به صدا تبديل شود. در صورتي كه دستگاه فرستنده شما روشن باشد در داخل پورت اپتيكال آن يك نور قرمز به چشم مي خورد.

پورت اپتيكال

مزاياي پورت نوري اپتيكال

پورت اپتیکال (optical) یا پورت نوری همانگونه که گفته شده است یک پورت دیجیتال نوری می باشد . کارایی آن مختص ارسال سيگنال هاي صوتي ديجيتال است که براي دستگاه هاي مختلف استفاده مي شود. تمام وسایلی که از این پورت برخوردار می باشند می توانند صداهاي دالبي و ديجيتال را به دستگاه هایی که دارای این پورت هستند انتقال دهد. همچنين پورت هاي چند كاناله را قادر به پشتيباني مي باشد. بيشتر مناسب افرادي مي باشد كه علاقمند به سيستم هاي فراگير صوتي هستند.

روش هاي استفاده از كابل اپتيكال

اگر قصد استفاده از كابل optical را داريد، حتما بايد دستگاه فرستنده و گيرنده شما مجهز به پورت اپتيكال باشند. یعنی بر روي دستگاه فرستنده لغت optical out و بر روي گيرنده optical in نوشته شده است. در قسمت فيش اين كابل يك درپوش پلاستيكي هست كه بايد آن را جدا كنيد. كانكتور اپتيكال هم يك جهت مشخص دارد كه بايد جهت آن به درستي قرار گيرد. اين نكته را به ياد داشته باشيد كه هنگام اتصال كارت اپتيكال به در گاه پورت حتما بايد يك صداي واضحي به گوش برسد تا از جاي گيري آن مطمئن شويد . امیدواریم با واژه ی اپتیکال چیست ؟ آشنایی لازم پیدا کرده باشید.

كابل اپتيكال

اگر  تلویزیون و یا پورت اپتیکال دستگاه های شما به هر دلیلی دچار مشکل شده است کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

برای درخواست تعمیر تلویزیون اینجا کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 2 =