چه نوع تلویزیونی بخریم ؟

?What kind of TV should we buy

چه نوع تلویزیونی بخریم تا از آن راضی باشیم ؟

چه نوع تلویزیونی بخریم ؟ همه ی ما قبل از خرید این سوال برای ما پیش می آید کدام را انتخاب کنیم ؟ امروز در این مطلب شما را با تلویزیون بیشتر آشنا می کنیم تا قبل از خرید با اطمینان کافی به بازار بروید، امیداریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا تلویزیون مورد علاقه خود را با بهترین امکانات و فناوری به دست آورید .

سوال های ذهن اکثر شماها

  • تلویزیون چند اینچ بخریم؟
  • تلویزیون الجی بخریم یا سامسونگ یا سونی؟
  • تلویزیون اولد بخریم یا کولد؟
  • تلویزیون فورکی ۴K بخریم یا نه؟
  • تلویزیون هوشمند بخریم یا نه؟
  • فناوری اچ دی آر (HDR) چیست و چرا مهم است؟

اچ دی آر  HDR

اصطلاح HDR اولین موضوعی است که در این راهنمای خرید تلویزیون به آن خواهیم پرداخت که در لغت به معنای طیف دینامیک بالا است. در واقع این فناوری با ارائه کنتراست و رنگ‌های بیشتر نسبت به نسخه قدیمی خود یعنی SDR، کیفیت تصویر به مراتب بهتری را تولید می‌کنند. در واقع نمایشگرهای مجهز به این فناوری قادر به تصویر کشیدن بیش از یک میلیارد رنگ هستند. به طور کلی HDR، تفاوت میان روشن‌ترین و تیره‌ترین نقاط یک تصویر است که به عنوان دامنه پویایی روشنایی شناخته می‌شود. دالبی ویژن، HDR10 و HDR10+ از اصطلاحات رایج در این حوزه است.

موشن بلور یا تاری ناشی از حرکت

معنی و مفهوم این اصطلاح در شکل زیر کاملاً مشهود است. در تلویزیون‌های LCD، کریستال‌های مایع با چرخیدن تغییر جهت می‌دهند و در تلویزیون‌های اولد، پیکسل‌ها با خاموش و روشن شدن تغییر می‌کنند. کریستال‌های مایع در تغییر جهت سرعت کمی دارند و به همین دلیل هم در به تصویر کشیدن حرکت سریع اجسام بد عمل می‌کنند. سرعت و زمان پاسخ‌دهی در تلویزیون‌های اولد نزدیک به ۰/۱ میلی‌ثانیه و در تلویزیون‌های LCD نزدیک به ۲۰ میلی‌ثانیه است.

چه نوع تلویزیونی با کیفیت است

سیستم هوشمند

سیستم هوشمند یا اسمارت از موضوعات مهم در راهنمای خرید تلویزیون است. امروزه تقریباً بیشتر تلویزیون‌ها دارای یک سیستم عامل جداگانه هستند که سرعت و کارایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. سیستم عامل وب او اس (webOS) در تلویزیون‌های الجی، سیستم عامل تایزن در تلویزیون‌های سامسونگ و سیستم عامل آندروید در تعدادی از برندها مانند تی سی ال و و فیلیپس از معروف‌ترین سیستم‌های هوشمند هستند.

رزولوشن چیست ؟

یکی دیگر از اصطلاحات مهمی که در هنگام خرید تلویزیون با آن برخورده اید همان رزولوشن  است . این واژه به معنای تعداد پیکسل‌های تلویزیون است. تلویزیون‌های ۴K دارای رزولوشنی برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ دارند. با ضرب این در یکدیگر، متوجه خواهید شد که تلویزیون‌های ۴K دارای نزدیک به ۸ میلیون پیکسل هستند که این تعداد تقریباً چهار برابر تلویزیون‌های FullHD است. متعاقباً هر چه تعداد پیکسل بیشتر باشد، کیفیت تصویر هم بهتر خواهد بود.

زاویه دید

زاویه دید در تلویزیون‌ها نسبت به سایر نمایشگر‌ها به دلیل اندازه بزرگی که دارند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به طور کلی زاویه دید در تلویزیون‌های اولد (OLED) در مقایسه با تلویزیون‌های LCD به مراتب بهتر است.

تفاوت میان LCD و LED

در این راهنمای خرید تلویزیون می‌خواهیم شرح بسیار ساده‌ای از این نوع فناوری تصویر داشته باشیم. ال ای دی (LED) و ال سی دی (LCD) دو فناوری تصویر هستند. بر خلاف ال سی دی که ساخت آن‌ها ساده و کم هزینه است، ساخت نمایشگرهای ال ای دی (LED) اصل بسیار پر هزینه خواهد بود.

حتماً الان از خودتان می‌پرسید که پس این همه نمایشگر و تلویزیون ال ای دی (LED) در بازار چه می‌کند؟ اشتباه نکنید، تمامی نمایشگر‌هایی که تحت عنوان ال ای دی (LED) به شما فروخته‌اند در اصل یک نوع از ال سی دی‌ها (LCD LED) هستند. در یک تلویزیون ال ای دی اصل، تمامی پیکسل‌ها باید سه نور اصلی را از خود منتشر کنند. اگرچه در این صورت کیفیت به دست آمده بسیار قابل توجه خواهد بود اما به دلیل هزینه بسیار بالا، هیچ یک از شرکت‌های تلویزیون سازی تا به حال به دنبال ساخت عمده چنین تلویزیون‌هایی نبوده‌اند.

تلویزیون های نسل جدید و قدیم

کدام را انتخاب کنیم LCD یا LED ؟

ال سی دی مخفف عبارتی انگلیسی به معنای نمایشگر کریستال مایع است. شیوه عملکرد تلویزیون‌های ال سی دی به این گونه است که صفحات ال سی دی از خود نور تولید نمی کنند، بلکه در اثر جریان الکتریسیته، کریستال‌های مایع فعال می‌شوند و به چرخش خود باعث تشکیل نورهای مختلفی می‌شوند. برای نمونه به وجود آوردن رنگ سیاه، کریستال‌ها می‌چرخند و جلوی عبور نور را می‌گیرند. تولید نمایشگرهای ال سی دی (LCD) هزینه کمی در پی دارند اما توانایی بسیار پایین آن‌ها در تولید رنگ سیاه یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های آن‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا هنگامی که کریستال‌ها می‌چرخند تا جلوی عبور نور را بگیرند و به این صورت نور سیاه را به دست می دهند، اما باز هم مقدار نور عبور خواهد کرد و به همین دلیل است که نمایشگر‌های ال سی دی (LCD) کیفیت نور سیاه خوبی ندارند.

در مورد صفحات ال ای دی (LED) اما داستان مقداری متفاوت است. همان‌طور که در بالا عنوان شد، صفحات ال سی دی از خود نور تولید نمی‌کنند بلکه منبع‌های نوری جداگانه‌ای دارند. منبع‌های نوری دو نوع فلورسنت و چراغ‌های ال ای دی (LED) هستند. در برخی از صفحات ال سی دی از ال ای دی استفاده می‌کنند و به همین دلیل هم به صفحات ال ای دی معروف شده‌اند، در حالی که واقعاً از فناوری ال ای دی بهره نبرده‌اند. در واقع تقریباً تمامی ال سی دی‌های امروزی از نور ال ای دی (LED) ساخته شده‌اند.

دلیل برعکس شدن تصویر تلویزیون خود را هم بدانید.

اولد OLED

نمایشگر‌های اولد (OLED) یا ال ای دی (LED) ارگانیک (Organic) را می‌تواند نزدیک‌ترین نوع به نمایشگرهای ال ای دی (LED) دانست. در نمایشگرهای اولد، خود صفحات نور تولید می‌کنند. در واقع صفحات دارای دیودهای نوری هستند که قادر به تولید نور در رنگ‌های مختلف هستند. پس بر خلاف تلویزیون‌های ال سی دی (LCD)، در نمایشگر‌های OLED، هر پیکسل خودش نور مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. دیگر خبری از تعداد صفحات فیلتری زیاد نیست و به همین خاطر ضخامت تلویزیون‌های اولد بسیار کمتر از کولد یا ال سی دی است.

کولد QLED

نمایشگرهای کولد (QLED) از دیگر فناوری های مهم در راهنمای خرید تلویزیون است که شرکت سامسونگ روی تولید آن‌ها متمرکز شده است در واقع یک نوع LCD هستند. تلویزیون‌های کولِد یا کیولِد از نقاط کوانتومی بهره برده‌اند که باعث ارتقای کیفیت رنگ‌ها و روشنایی شده‌اند. البته این نقاط کوانتومی چند سال است که در ساخت LCD‌ها استفاده می‌شود اما در تلویزیون‌های کیولِد جدید، شرکت سامسونگ از یک فناوری تحت عنوان نانوکریستال‌های سولفید سلنیوم بهره برده است. به طور کلی تلویزیون‌های کیولِد برای رسیدن به نوع رنگ از تعداد زیادی فیلتر‌ها استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش ضخامت و وزن این نوع از تلویزیون‌ها می‌شود. نکته جالب توجه دیگر این است که تلویزیون‌های کیولِد در واقع نوعی LCD هستند و بسیاری معتقدند که سامسونگ با یک حربه تبلیغاتی اسم این سری از محصولات خود را به کیولِد تغییر داده است.

تلویزیونی با کیفیت بالا

بهترین تلویزیون‌های هوشمند، الجی یا سامسونگ؟

سیستم‌عامل‌های وب او اس (webOS)، آندروید و تایزن اصلی‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌عامل‌ها در تلویزیون‌های هوشمند هستند. هوشمند یا اسمارت بودن تلویزیون‌ها امروزه به یک فاکتور مهم تبدیل شده است. در خصوص بهتر بودن یک سیستم عامل می‌توان فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار داد. بر اساس بررسی‌هایی که در سایت معتبر ریتینگ از جنبه‌های مختلف مانند سرعت، کارایی و رابط کاربری در خصوص انواع رابط‌های کاربری تلویزیون‌های هوشمند صورت گرفته است، می‌توان چنین نتیجه گرفته که سیستم عامل webOS که در تلویزیون‌های هوشمند الجی دیده می‌شود، بهترین سیستم عامل در سال ۹۹ (۲۰۲۰) است.

سیستم‌عامل‌های آندروید در تلویزیون‌های هوشمند سونی و هایسنس، تایزن در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، روکو در تلویزیون‌های هوشمند تی سی ال و فایر در تلویزیون‌های هوشمند توشیبا به ترتیب در رده‌های بعدی بهترین‌ها قرار گرفته‌اند.

بهترین برند و مدل تلویزیون‌های ۴K

شاید اگر چند سال پیش بود، خرید رزولوشن‌های ۴K چندان منطقی نمی‌بود اما امروزه خرید تلویزیون‌های ۴K  بایدی شده است. تقریباً تمام برند‌های معروف تلویزیون سازی موجود در بازار ایران از جمله الجی محصولات متنوعی از تلویزیون‌های با کیفیت تصویر ۴K را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که انتخاب بهترین آن‌ها به فاکتورهای بسیار مختلفی بستگی دارد.

بهترین تلویزیون‌های ۸K

هر چند که با توجه به قحطی محتواهای ۸K در دنیای امروز خرید تلویزیون‌های بسیار گران قیمت ۸K اصلاً توجیه‌پذیر نخواهد بود اما اگر از آن دسته افرادی هستید که در مورد بودجه دست باز و از طرفی هم قصد خرید تلویزیون‌های بسیار بزرگ را دارید، داشتن یک تلویزیون ۸۵ اینچ با رزولوشن ۸K بسیار وسوسه برانگیز خواهد بود .

تلویزیون های با کیفیت ال جی بخریم

جمع بندی

حال با سوال چه نوع تلویزیونی بخریم بیشتر آشنا شده اید و برای خرید اطلاعات بیشتری دارید . اما بودجه و سلیقه شما از عوامل اصلی در انتخاب یک برند و مدل خاص از تلویزیون‌ها هستند. در این راهنمای خرید تلویزیون سعی کردیم که شما را کمی بیشتر با اصللاحات تلویزیون آشنا کنیم تا در هنگام به مشکل مواجه نشوید .

در صورتی که بعد از خرید به مشکل برخورده اید با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

36 − 32 =