مقایسه تلویزیون OLED و LED

بررسی نمایشگر های OLED و LED

مقایسه OLED و LED در یک نگاه

آشنایی و مقایسه تلویزیون OLED و LED : اکثر خریداران تلویزیون به دنبال مدل ۴K Ultra HD TV هستند که دارای دو تکنولوژی OLED و LED است. هر دو نمونه با ارائه طرح های فوق العاده باریک و دقیق تصاویر ۴K را به نمایش گذاشته اند که کیفیت آنها متفاوت است.  تلویزیون های LED با استفاده از فن آوری صفحه نمایش LCD و نور پس زمینه لامپ LED از روشنایی خوبی برخوردار است. نور پس زمینه به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر بسیار روشنی را به کاربر ارائه دهد ، به طوری که حتی با نداشتن نور در اتاق، تصویر نیز دیده شود. عموما این نوع نمایشگر از نقاط کوانتومی برای افزایش روشنایی و طیف رنگ استفاده می کند.

در تلویزیون های OLED نیازی به نور پس زمینه نیست. علت این امر داشتن پیکسل هایی است که  در صورت نیاز به خودی خود روشن و به طور کامل خاموش میشوند و انجام این عمل کنتراست سیاه و بی نهایت مطلق را تولید میکند.  نمایشگری با این ویژگی از زوایای دید وسیع تری نسبت به  LED برخورد است.

هر دو از پنل های باریک با میلیون ها پیکسل برای ایجاد تصاویر با کیفیت استفاده می کنند. اما آنچه در هر دو نوع تلویزیون اتفاق می افتد بسیار متفاوت است.

صفحه نمایش کریستال مایع ال سی دی

صفحه نمایش تلویزیون ال سی دی از یک لایه نازک از کریستال مایع ساخته شده است که بین یک قطعه شیشه ای شفاف با میلیون ها ترانزیستور قرار گرفته است و قطعات الکترونیکی کوچک را کنترل می کند که باعث می شود دریچه کریستال را باز یا بسته کنند و الگوی حاصل از آن پیکسل های نور و تاریکی تصویر را ایجاد می کند.

قابلیت اصلی کریستال مایع ایجاد تصویر در تلویزیون میباشد، اما نور تصویر به وسیله تجهیزات دیگر بوجود میاید . به همین علت، تولید کنندگان در پشت LCD یک نور پس زمینه ایجاد کرده اند که کار آن تولید نور میباشد. بوسیله لامپ LED هر پیکسل کریستال مایع به صورت باز و بسته شدن شاتر دیده میشود و به نور اجازه عبور میدهد یا مانع نمایش نور میشود. سه نوع مختلف نور پس زمینه LED را در تلویزیون های ال سی دی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم.

تلویزیون ال جی

آشنایی با چند پنل تلویزیون و نور آن ها

۱ – اکثر تلویزیون های LED با استفاده از نور در دو طرف صفحه روشن می شوند و آن را به طور مساوی پراکنده می کنند تا تصویر یکنواخت تری تولید کنند. در این مدل به دلیل نور دهی از کنار ، تلویزیون ها باریک تر ساخته میشوند

پنل های direct-lit

۲ – لامپ های منظم در پشت صفحه نمایشگر به کار رفته است.  در این مدل تعدادی LED استفاده شده که به تنهایی نمیتواند تصویر را تاریک نشان دهند. در این نمونه تلویزیون ضخیم تر از مدل قبل است .

صفحه نمایشگر FULL-ARRAY

۳ – این نوع دارای شبکه ای از LED هایی است که تمام پشت صفحه نمایش را در بر گرفته است. نتیجه کیفیت دید در این نوع طراحی بسیار فوق العاده است.

نقاط کوانتومی ، آخرین نوآوری نور پس زمینه LED

در طول چند سال گذشته، برخی از تلویزیون های پیشرفته، چراغ های برجسته با نقطه های کوانتومی را یکی از قابلیت های تولید خود قرار داده اند. نور پس زمینه آبی تلویزیون، نقاط کوانتومی را برای تولید نور قرمز یا سبز تحریک می کند. و با این سه رنگ درخشان می تواند میلیاردها رنگ لازم برای محتوای ۴K / HDR تولید کند.

تلویزیون های نسل جدید ال جی

دیود ارگانیک در OLED

تلویزیون OLED در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد در این فناوری متفاوت ، ماده جدیدی به نام ارگانیک طراحی شده است، که با فعال شده  جریان الکتریکی روشن میشود. این مواد از جنس کربن است که پیکسل را تشکیل می دهد.

مقایسه OLED و LED در نور پس زمینه

در صفحه نمایشگر OLED هر پیکسل دارای نور مستقل است که به راحتی قابل کنترل است. پیکسل می تواند به طور کامل خاموش شود و تصویر سیاه مطلق را بوجود آورد. این قابلیت را کنتراست مینامند. نور از طریق پیکسل کنترل میشود و میتوان گفت روشنایی آن از  LED با کیفیت تر میباشد.

مقایسه OLED و LED در رزولویشن و اندازه

نمایشگر های LED دارای سایز های متنوع میباشد، اما OLED در حال حاضر در مدل های ۵۵ ، ۶۵ و ۷۷ در دسترس هستند. همچنین کیفیت تصویر آن ۴K میباشد که نسبت به مدل های معمولی بسیار برتر است. روشنایی یکی از زمینه هایی است که LED را با کیفیت ترین  تلویزیون های دوره خود تبدیل کرده است.  روشنایی در “nits” اندازه گیری می شود ،و به معنی یک تصویر درخشان میباشد. نمایشگر های معمولی دارای روشنایی  ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیت هستند که برای محتوای HD مناسب میباشد.

اگر  تلویزیون شما به هر دلیلی دچار مشکل شده است کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

برای درخواست تعمیر تلویزیون اینجا کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

49 + = 59