خط افقی و عمودی در تلویزیون

ظاهر شدن خط افقی و عمودی بر روی صفحه تلویزیون

ظاهر شدن خط افقی و عمودی در تلویزیون و دلایل آن چیست ؟ یکی از قسمت های تلویزیون را پنل آن شکل می دهد که تصویر دریافتی از آنتن و یا دستگاه های دیجیتال به تلویزیون را به نمایش می گذارد که بیشترین هزینه تلویزیون مربوط به این قسمت می باشد بطوری که اگر پنل دچار شکستگی شود باید آن را تعویض کرد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت تلویزیون را شامل می شود اما گاهی اوقات پیش می آید که یک سری خط افقی و عمودی بر روی پنل تلویزیون ظاهر می شود و این سوال پیش می آید که در صورت وجود چنین خطوطی بروری تلویزیون آیا پنل تلویزیون را باید تعویض کرد؟ در این مقاله به این سوال و این ایراد می پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

خط روی تلویزیون

چرا خطوط عمودی و افقی بر روی تصویر تلویزیون ظاهر می شود؟

تصویر در یک برد به نام تیکان (T-CON) پردازش شده و این تصویر پردازش شده به برد دیگری به نام برد آدرس انتقال پیدا می کند که از طریق این برد به وسیله فلتهای موجود به پنل تلویزیون انتقال پیدا می کند حالا اگر اطلاعاتی که به پنل تلویزیون انتقال پیدا می کند، به هر دلیلی قطع شود پیکسل های آن خط تصویری، درست تغذیه نخواهد شد و خطوط به صورت افقی و عمودی رنگی بر روی تصویر تلویزیون ظاهر می شود.

خط صفحه تلویزیون

همانطور که بیان کردیم خطوط افقی و عمودی که بر روی تصویر تلویزیون می باشد نشان از تغذیه نادرست پیکسل ها می باشد حالا در ادامه مقاله با توضیحات بیشتر شما را متوجه می کنیم در این صورت نیاز به متخصص دارد یا مشکل خاصی ندارد .

اگر خطوط در حین تست تصویر در صفحه تلویزیون نیز ظاهر شوند :

در این شرایط احتمالاً مشکل از خود تلویزیون است و به تعمیر نیاز دارد. قبل از این که صفحه تلویزیون را به مرکز تعمیرات ببرید تنظیمات آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. این کار باعث می شود متوجه شوید مشکل نرم افزاری است یا سخت افزاری. برای این کار باید وارد منوی کلی شوید. ابتدا گزینه ی تنظیمات و سپس گزینه ی عمومی یا General را انتخاب کنید. گزینه ی ریست را یافته و آن را انتخاب کنید تا تلویزیون به تنظیمات اولیه باز گردد. پس از انجام این کار تلویزیون را مجدداً تنظیم کنید .

اگر خطوط فقط در بعضی از کانال ها ظاهر می شوند :

به دلیل این که خطوط فقط در بعضی از کانال ها دیده می شوند به احتمال زیاد مشکل از نرم افزار یا سخت افزار تلویزیون نیست. در این مواقع احتمالاً سیگنال های بعضی از کانال ها ضعیف است پس مراحل زیر را دنبال کنید :

اگر وارد Manual Tuning شوید در آن قسمت می توانید میزان قدرت سیگنال را مشاهده کنید. برای این کار ابتدا وارد تنظیمات شوید، ابتدا گزینه ی کانال ها و سپس گزینه ی Manual Tuning را انتخاب کنید. اگر سیگنال ضعیف است باید مکان آنتن خود را تنظیم کنید. گاهی اوقات یک جا به جایی کوچک می تواند مشکل سیگنال را برطرف کند. اگر مشاهده کردید که سیگنال قوی است احتمالاً این کانال از مرکز پخش دچار مشکل فنی شده است .

توجهممکن است آنتن شما قابلیت تنظیم فرکانس داشته باشد که بتوان به کمک آن عملکرد آنتن را بهبود بخشید، در غیر این صورت می توانید آنتن را عوض کنید.

خرابی پنل تلویزیون

اگر خطوط در همه ی کانال ها ظاهر شوند اما در ورودی های دیگر دیده نشوند :

در این صورت ممکن است ایراد از دستگاه گیرنده (دستگاه گیرنده ی دیجیتال)، یا کابلی که از آن برای اتصال به این دستگاه استفاده کرده اید، و یا برد ورودی که در داخل تلویزیون شما قرار دارد باشد. ابتدا یک کابل سالم دیگر را امتحان کنید. یعنی هم سیم هم محوری که از دیوار به گیرنده یا مستقیماً به خود تلویزیون متصل می شود و هم سیمی که از گیرنده به تلویزیون وصل می شود ( که معمولاً از نوع HDMI است) را عوض کنید.

اگر با انجام این کار مشکل همچنان ادامه داشت باید یک آنتن جدید تهیه کنید. به دلیل این که ورودی ها و گیرنده های دیگر روی تلویزیون بدون مشکل کار می کنند به احتمال خیلی زیاد مشکل از آنتن یا هر نوع گیرنده ی دیگری است که مورد استفاده است . اگر پس از جایگزین کردن سیم ها و تهیه ی گیرنده ی دیجیتالی و یا آنتن جدید باز هم مشکل ادامه داشت بهترین راه حل این است که از یک تعمیرکار بخواهید که تلویزیون را عیب یابی و تعمیر کند .

اگر خطوط در تمام کانال ها، ورودی ها و برنامه ها دیده می شود :

در این شرایط به احتمال زیاد مشکل از خود تلویزیون است و به تعمیرات نیاز دارد. قبل از این که تلویزیون را به مرکز تعمیرات ببرید سعی کنید آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید مشکل نرم افزاری است یا سخت افزاری. وارد منوی تنظیمات شده و گزینه ی General را انتخاب کنید. گزینه ی بازگشت به تنظیمات اولیه را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. از هشدارها و دستورالعمل های ریسِت پیروی کرده و پس از آن دوباره تلویزیون را تنظیم کنید .

اگر صفحه نمایش تلویزیون شما به هر دلیلی خراب شده است کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۶۵۵۳۹۳۱۹ ، ۰۲۱-۶۸۲۶۳ ، ۰۹۳۸-۴۷۴۷۸۹۷

برای درخواست تعمیر تلویزیون اینجا کلیک کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + = 20