تعمیر یا تعویض لوازم برقی؟

5 سوالی که پیش از خرید لوازم خانگی باید از خود بپرسید

تعمیر یا تعویض لوازم برقی؟

گاهی شما شاهد برخی مشکلات در لوازم خانه خود هستید برای مثال بستنی در فریزر خانه شما ذوب می‌شود، اجاق‌ گاز خانه دیگر گرم نمی‌شود و یا خشک‌ کن آشپزخانه دیگر نمی‌چرخد، اگر هر یک از این خرابی‌ها بیش از یک بار اتفاق بیفتد، شما باید تعمیر یا تعویض لوازم برقی را انتخاب کنید ، برای انتخاب صحیح این دو گزینه بیشتر آشنا شوید.

تصمیم‌گیری در مورد زمان تعمیر یا تعویض لوازم‌خانگی می‌تواند دشوار باشد، اما برخی دستورالعمل‌های کلی برای کمک به شما وجود دارد و می‌توان مشخص کرد که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

۱- هزینه تعمیر لوازم خانگی چقدر است؟

رویس پالمر، مدیر شرکت خرده‌فروشی لوازم‌خانگی کلمبیا‌، میسوری می‌گوید: “باید توجه داشته باشید که اگر هزینه تعمیر دستگاه کنونی شما بیشتر از ۵۰ درصد  قیمت خرید یک دستگاه جدید است، باید جایگزینی را در نظر بگیرید.” هزینه و در‌دسترس‌بودن قطعات تعویض نیز هنگام تصمیم‌گیری در مورد تعمیر یا تعویض لوازم خانه اهمیت دارد.

پالمر ادامه می‌دهد: “در بیشتر مواقع گزینه‌ای به‌جز جایگزینی کامل لوازم وجود ندارد چراکه قطعه مورد نیاز تعویض، دیگر تولید نمی‌شود.”

آنتونی آروایو، صاحب تعمیرگاه Mr.Appliance شهرهای سه‌گانه گری، تنسی می‌گوید: “هزینه و آماده‌سازی نصب یک دستگاه جدید نیز باید مورد توجه باشد. ” وی ادامه می‌دهد: تعمیر لوازم خانگی ممکن است گزینه خوبی باشد، تا زمانیکه هزینه آن کمتر از خرید همان دستگاه باشد.

اگر دستگاه شما آنچه را که آروایو خرابی فاجعه بار می‌نامد، را تجربه کرد و برای رفع آن خرابی شما نیاز به هزینه‌های هنگفت در قطعات و نیروی کار دارید، آنگاه می‌توانید به یک فروشگاه لوازم خانگی برای خرید دستگاه جدید مراجعه کنید.

۲- دستگاه شما چند ساله است؟

اگر در حال تصمیم‌گیری برای زمان جایگرینی دستگاه خود هستید؛ شما می‌توانید قانون ۵۰ درصد مربوط به سن وسایل خود و همچنین هزینه تعمیر آن‌ها را اعمال کنید، مطابق با HouseLogic ،وبسایتی برای انجمن ملی خرده‌فروشان؛  در مواقعی که وسیله‌ای بیش از نیمی از عمر مورد انتظار را گذرانده است و اکنون نیاز به تعمیر دارد و هزینه تعمیر آن وسیله بیشتر از نصف قیمت خرید وسیله جدید است جایگزینی بهترین گزینه است.

 اگر مسیر تعمیر را انتخاب کردید و به تعمیرات علاقه دارید، به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از تعمیرات منزل وجود دارند که هرگز نباید خودتان آن‌ها را انجام دهید.

چه طول عمری بسیار زیاد است؟
کمپرسور ۶ سال
ماشین‌ ظرف شویی ۹ سال
خشک‌ کن ۱۳ سال
اجاق الکتریکی ۱۳ سال
پنکه ۱۰ سال
فریزر ۱۱ سال
اجاق‌ گاز ۱۵ سال
ماکروویو ۹ سال
هود ۱۴ سال
ماشین‌ لباسشویی ۱۰ سال
یخچال ۱۳ سال

کریس گرنگر، معاون ارشد مدیر و مدیر‌کل شرکت خدمات خانگی سیرز می‌گوید: “طول عمر لوازم‌خانگی براساس استفاده و نگهداری آن‌ها متفاوت است. برای مثال، ماشین لباسشویی متعلق به یک فرد طول عمر بیشتری از ماشین لباسشویی متعلق به یک خانواده دارد چراکه ماشین لباسشویی متعلق به یک خانواده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.”

هنگام بررسی تعمیر یا تعویض دستگاه، توجه داشته باشید که آیا دستگاه همچنان دارای ضمانت است، و یا  اینکه چند بار با مشکل مواجه شده است؟

اگر طول عمر دستگاه شما کمتر از یک سال است، احتمالا هنوز گارانتی برای پوشش هزینه تعویض قطعات و نیروی کار را دارید، بنابراین تعمیر دستگاه می‌تواند هیچ هزینه‌ای برای شما نداشته باشد. حتی اگر گارانتی منقضی شده باشد، شما احتمالا برای یک بار خرابی اتفاق افتاده، دستگاه خود را جایگزین نخواهید کرد.

اما اگر دستگاه مورد نظر بارها و بارها خراب و تعمیر شده باشد، وقت آن است که به تغییر مسیر فکر کنید و یک جایگزین برای دستگاه خود در نظر بگیرید.

۳- آیا به یک دستگاه با مصرف انرژی کارآمد‌تر نیاز دارید؟

هزینه انرژی، یکی دیگر از موارد مهم هنگام تصمیم‌گیری در مورد تعمیر یا تعویض لوازم‌خانگی است. اگر دستگاه قدیمی شما دارای راندمان انرژی کمتری نسبت به مدل‌های جدید است، ممکن است با جایگزینی آن در طولانی مدت پول بیشتری را صرفه جویی کنید. این برچسب روشن زرد و سیاه رنگ EnergyGuide که بر تمام لوازم موجود خانگی چسبانده شده است، ابزار مفیدی برای تخمین مصرف انرژی یک دستگاه است. یک برچسب Energy Star تعیین می‌کند که آیا یک دستگاه از استاندارد بین‌المللی بهره‌وری انرژی برتر ایجاد شده توسط وزارت انرژی و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا،  برخوردار است. برای مثال یخچال‌ها و ماشین لباسشویی‌های Star-approved حدود ۲۰ درصد انرژی کمتری نسبت به مدل‌های استاندارد، مصرف می‌کنند.

۴- آیا نگهداری بهتر می‌تواند عمر دستگاه شما را افزایش دهد؟

شما می‌توانید با رعایت چند نکته هنگام نگهداری بهتر از لوازم‌خانگی خود، تعمیر و جایگزینی را کنار بگذارید.

پالمر می‌گوید: “برای مثال، شما می‌توانید دریچه اگزوز روی خشک‌کن لباس را حداقل سالی یکبار بررسی کنید، و مطمئن شوید که هوا به درستی در جریان است. اگر این عمل به صورت مرتب انجام شود، احتمالا عمر خشک‌کن خانه شما افزایش خواهد یافت.

نکته‌ای دیگر به گفته آروایو آن است که به صورت دوره‌ای فنر کندانسور یخچال خود را که در قسمت پشت و یا در پایین یخچال قرار دارد، خالی کنید تا گرد و غبار و سایر مواردی که باعث افزایش مصرف انرژی می شوند را برای خنک کردن بهتر از میان ببرید.

گرنگر می‌گوید:” تمیز کردن مداوم اجاق گاز و سطح بالای آن برای جلوگیری از تعمیر یا تعویض لوازم خانگی مهم است.”

اطراف بالای شعله گاز را از مواد غذایی پاک کنید تا جریان گاز مسدود نشود، حفره فر را طبق روش توصیه شده تمیز کنید و فرکانس را براساس استفاده خود تنظیم کنید.

گنگر اضافه می‌کند: استفاده مطابق برنامه از ماشین ظرفشویی و پرحجم نکردن ماشین لباسشویی و خشک‌کن عمر این دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

۵- آیا شما نسبت به استایل حساس هستید؟

استایل، نکته نهایی و کاملا شخصی حائز اهمیت در تعیین زمان جایگزینی است. اگر می‌خواهید ظاهر یکنواختی در آشپزخانه خود داشته باشید، ممکن است ماشین لباسشویی قدیمی خود را مانند یک عامل مزاحم برای این یکنواختی فرض کنید و بدنبال یافتن کالای جدید باشید که با یخچالی که چند ماه پیش خریداری کردید؛ همخوانی داشته باشد.

پالمر به مشتریانی که از هماهنگی لذت می برند، توصیه می‌کند تا لوازم‌خانگی خود را به یک‌باره تعویض کنند. اگر جایگزینی یک‌باره انجام نشود، ممکن است تا زمانیکه شما درحال تصمیم گیری برای وسیله خانگی بعدی هستید، طراحی‌ها به طور کامل تغییر کنند.

زمان مناسب برای تعویض وسایل خانه؟

انتخاب تعمیر یا تعویض لوازم برقی بر عهده شما است. اما بررسی این لیست پیش از تصمیم‌گیری می‌تواند به شما اطمینان دهد که پول خود را عاقلانه هزینه کنید و به نتایجی برسید که بیشتر برای آن‌ها ارزش قائل هستید.

آشنایی با چند نمونه از لوازم خانگی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 − = 48